صبافایل

صبافایل

مرکز تهیه و توزیع فایل های پژوهشی و تحقیقاتی
صبافایل

صبافایل

مرکز تهیه و توزیع فایل های پژوهشی و تحقیقاتی

ارزیابی اثرات تبلیغات تجاری و پیشبرد فروش بر خلق و حفظ ارزش ویژه برند


ارزیابی اثرات تبلیغات تجاری و پیشبرد فروش بر خلق و حفظ ارزش ویژه برند

هدف از این پایان نامه ارزیابی اثرات تبلیغات تجاری و پیشبرد فروش بر خلق و حفظ ارزش ویژه برند شرکت لوازم خانگی پارس خزر می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات246
حجم2 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیمدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی

ارزیابی اثرات تبلیغات تجاری و پیشبرد فروش بر خلق و حفظ ارزش ویژه برند

(شرکت لوازم خانگی پارس خزر)
 
 
 
 
 
 
 مقدمه
نقش برند ها در شناسایی محصولات شرکت در بازارهای رو به گسترش امروزی، نقشی انکارناپذیر است (پرهیزگار و عابد، 1391). امروزه ایجاد برندهای قدرتمند به یکی از اساسی ترین دغدغه های مدیران شرکت ها مبدل شده است که ضمن عمل به وعده ها و تعهدات، قدرت توانمندی های شرکت را در طول زمان ارتقاء دهند (اسداله و همکاران، 1390).
برندها از زمره با ارزش ترین دارایی های شرکت ها محسوب می شوند، توجه به مفاهیمی چون برند، مدیریت آن و ارزش ویژه نام تجاری، سبب دستیابی به جایگاهی مناسب در اذهان مشتریان می گردد (پرهیزگار و عابد، 1391) و امروزه شرکت های موفق نشان داده اند که برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار، توجه به برندسازی و ارزش ویژه برند، ضروری و حیاتی می باشد (دیواندری و همکاران، 1390).
 
در سال های اخیر موضوع ارزش ویژه برند توجه محققان حوزه ی بازاریابی را بسیار به خود جلب کرده است. مطابق نظر آکر  (1996)، ارزش ویژه برند، تفاوت قیمتی را که یک برند قوی در مقایسه با یک برند متوسط در فروش خود جذب می کند، نشان می دهد. از این رو ارزش ویژه برند به عنوان معیاری برای سنجش قدرت برندها و نیز شرکت ها پیشنهاد می گردد (اسداله و همکاران، 1390).
 
یکی از دلایل محبوبیت ارزش ویژه برند، نقش استراتژیک و پر اهمیت آن در کسب مزیت رقابتی و تصمیمات استراتژیک مدیریتی می باشد. زمانی که ارزش ویژه برند به طور صحیح و موضوعی مورد ارزیابی قرار گیرد، استاندارد مناسبی برای اندازه گیری تاثیر مداوم تصمیمات بازاریابی می باشد (Atilgan et al.., 2005). ساخت و ایجاد ارزش ویژه برند، هدف ارزشمندی در بازاریابی است از این رو که می تواند ضامن موفقیت های بیشتر و درآمدهای روزافزون باشد (Yoo, 2009 ).برخی از محققین دریافته اند که فعالیت های ترفیع، اثر مثبتی بر ارزش ویژه برند دارند. قرار گرفتن مصرف کنندگان در معرض فعالیت های ترفیع مکرر یک برند، می تواند به سطوح بالاتر ارزش ویژه برند منجر شود که از طریق افزایش آگاهی برند مصرف کننده، توسعه تداعی های مطلوب و بهبود ادراکات کیفیتی حاصل می گردد ( Pappu et al.., 2008 ). در نتیجه هدف اصلی پژوهش حاضر عبارت است از بررسی تاثیر فعالیت های ترفیع بر خلق و نگهداری ارزش ویژه برند شرکت پارس خزر.
 
 
 
کلمات کلیدی:
ارزش ویژه برند
شرکت پارس خزر
فعالیت های ترفیع
خلق و نگهداری ارزش ویژه برند
 
 
 
 
 
 
بیان مساله
دانشگاهیان و بازاریابان حرفه ای به ارزش ویژه برند به عنوان سکویی برای ساختن مزیت های رقابتی، جریان های درآمدهای آینده و ثروت سهامداران توجه کرده اند. برخی از محققان نیز به این نتیجه رسیده اند که ارزش ویژه برند محصولات، سودها آینده و جریانات نقدی بلندمدت را به طور مثبتی تحت تاثیر قرار می دهد (Kim et al.., 2003). اهمیت ارزش ویژه برند، عواید فراوانی برای شرکت هایی که مالک برندها هستند، در بر دارد. سالومون و استوارت  (1999)، بیان کرده اند که ارزش ویژه برند برای شرکت، مزیت رقابتی فراهم می سازد زیرا به برند قدرت می بخشد تا سهم بیشتری از بازار را به دست آورد و حفظ نماید و با قیمت و حاشیه ی سودهای بیشتر بفروشد (Jung et al.., 2008). سطح های بالاتر ارزش ویژه برند به ترجیحات و قصدهای خرید بالاتر مصرف کننده منتهی می گردد و همچنین برگشت های موجودی بالاتری را نیز در پی دارد (Pappu et al.., 2005 ).
 
ارزش ویژه برند، سازمان ها را قادر می سازد که علاوه بر حفظ سهم بازار خود، مبلغ بیشتری را نیز در ازای برند خود مطالبه نمایند (Lee and Back, 2009). در واقع ارزش ویژه برند، باعث افزایش کارایی برنامه های بازاریابی می شود، مخارج و هزینه های فعالیت های ترفیعی را کاهش می دهد و از طریق گسترش برند، سکویی برای رشد و توسعه آن ایجاد می نماید. بنابراین ارزش ویژه برند می تواند باعث افزایش سهم بازار و افزایش سودآوری شده و برای سازمان جریان نقدی ایجاد نماید. در سال 1989، موسسه علمی بازاریابی، ارزش ویژه برند را به عنوان ارزشی تعریف می کند که به وسیله ی نام برند، افزوده می گردد و در بازار به عنوان حاشیه های سود و سهم های بازار بیشتر پاداش داده می شود که می تواند توسط مشتریان و اعضای زنجیره تامین به عنوان دارایی مالی و نیز مجموعه ای از تداعی ها و رفتارهای مطلوب دیده شود (Yasin et al.., 2007).
 
در حقیقت، ساخت ارزش ویژه برند، هدف ارزشمندی در بازاریابی می باشد زیرا می تواند ضامن موفقیت ها و درآمدهای بی شماری باشد (Yoo, 2009). بازاریابان به ارزش ویژه برند به عنوان سازنده ی شهرت و یا قدرت برند (شامل: آگاهی، آشنایی، سطوح اعتبار و وجه تمایز با برندهای رقیب در ذهن مصرف کننده) اشاره کرده اند(Delgado-Ballester, 2008). ارزش ویژه برند، احتمال انتخاب برند را افزایش داده و منجر به وفاداری مشتری به یک برند خاص می شود (Rajh, 2005).به زعم آکر (1991)، ارزش ویژه برند یک مفهوم چند بعدی است و چهار بعد پراهمیت آن عبارتند از: آگاهی از برند، کیفیت درک شده، تداعی های برند و وفاداری برند (Lee and Back, 2010).
 
ارزش ویژه برند بالا سبب می شود که مصرف کنندگان به ادعاهای بیش از اندازه ی فعالیت های ترفیع، با احتمال بیشتری اعتقاد یابند و نیز ارزش ویژه برند بالا، اثرات منفی انتخاب مشتریان از ترفیعات فروش غیرجذاب را کاهش می دهد و در نهایت، ارزش ویژه برند بالا، استنباط های منفی پس از افزایش قیمت را محدود می کند (Walf et al.., 2005). در مجموع می توان گفت که ارزش ویژه برند، ارزش را برای مشتری می افزاید، برای ایجاد و خلق موقعیت های رقابتی قابل دفاع، کمک می کند، مصرف کنندگان را نسبت به فعالیت های ترفیع و ترفیعات، پذیراتر می سازد و نفوذ در بازارها را تسریع می بخشد (Delgado-Ballester et al.., 2005).
همانظور که ذکر شد، کارشناسان و صاحبان صنایع، ارزش ویژه برند را به عنوان یک موضوع پر اهمیت شناخته اند. زیرا عناصر ارزش ویژه برند تاثیر مثبت و معناداری بر روی ادراک مصرف کنندگان و رفتارهای خرید ایشان دارد. بنابراین، شرکت ها نیازمند توسعه ی استراتژی هایی هستند که رشد ارزش ویژه برند را تشویق و تقویت نمایند. تحقیقات نشان می دهند که عناصر آمیخته ی بازاریابی نقشی کلیدی در ایجاد و حفظ ارزش ویژه برند، ایفا می کنند(Buil et al.., 2013).
 
فعالیت های آمیخته بازاریابی و به خصوص فعالیت های ترفیع، می توانند ادراک مصرف کنندگان درخصوص برند را تحت تاثیر قرار دهند. این عناصر به این منظور دارای اهمیت فراوانی هستند که نه تنها با ارزش ویژه برند در ارتباط مستقیم بوده بلکه در کنترل شرکت نیز قرار دارند و بازاریابان قادرند با مدیریت صحیح این عناصر ارزش ویژه برند را رشد داده و تقویت نمایند. در حقیقت می توان گفت که، عناصر آمیخته ی بازاریابی، ارزش ویژه ادراکات مصرف کننده نسبت به برندها را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال: یو (2002)، به این نتیجه رسید که گستردگی توزیع و هزینه های فعالیت های ترفیع به طور مثبتی ارزش ویژه برند را تحت تاثیر قرار می دهند (Pappu et al.., 2008 ). دو عنصر بسیار پراهمیت فعالیت های ترفیع، تبلیغات تجاری و فعالیت های پیشبرد فروش می باشند و به نظر می رسد که در مقایسه با سایر عناصر مرتبط با ترفیع محصولات بیشترین تاثیر را بر روی خلق و نگهداری ارزش ویژه برند داشته باشند (West and Prendegast, 2009).
 
برخی از محققین دریافته اند که فعالیت های ترفیع، اثر مثبتی بر ارزش ویژه برند دارند. قرار گرفتن مصرف کنندگان در معرض فعالیت های ترفیع مکرر یک برند، می تواند به سطوح بالاتر ارزش ویژه برند منجر شود که از طریق افزایش آگاهی برند مصرف کننده، توسعه تداعی های مطلوب و بهبود ادراکات کیفیتی حاصل می گردد (Pappu et al.., 2008) لاو و مهر  (2000)، گزارش داده اند که شرکت هایی که بودجه های بالاتری به فعالیت های ترفیع در ارتباط با پیشبرد فروش اختصاص می دهند، مشتریان بیشتری جذب می کنند که این مشتریان، نگرش های مطلوب تر و ارزش ویژه برند قوی تری دارند و به همان اندازه سهم بازار، بالاتر رفته و سودها نیز افزایش می یابند (Teo and Tan, 2002). به گفته ی یو و دانتو  (2002)، ارزش ویژه برند با قوت گرفتن ابعاد ارزش ویژه برند، ایجاد، حفظ و گسترش داده می شود که نتیجه ی فعالیت های بازاریابی بخصوصی می باشد (Yoo and Donthu, 2002). در مجموع، بیشتر تحقیقات ارزش ویژه برند بر متغیرهای آمیخته ی بازاریابی مانند فعالیت های ترفیع، توزیع، قیمت و کیفیت محصول به عنوان عوامل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند؛ تمرکز کرده اند (Yasin et al.., 2007).
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل اول:کلیّات تحقیق 7
1-1) مقدمه 7
1-2) بیان مساله 8
1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق 13
1-4) اهداف تحقیق 14
1-5) چارچوب نظری تحقیق 14
شکل1) مدل مفهومی تحقیق 21
1-7) فرضیه های تحقیق 22
1-8) تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق 23
1-9) قلمرو تحقیق 25
1-9-2) قلمرو مکانی 26
1-9-3) قلمرو زمانی 26
 
فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق 27

بخش اول:ارزش ویژه برند 29

2-1) مقدمه 29
2-1-1) تاریخچه ی شکل گیری مفهوم برند 30
2-1-2) اهمیت برند 32
2-1-3) تعریف و تشریح برند 34
2-1-4) تصویر برند 37
2-1-5) ارزش ویژه برند 38
2-1-5-1) ارزش ویژه برند مالی 40
2-1-5-2) ارزش ویژه برند مبتنی بر مصرف کننده 41
2-1-6) ضرورت خلق و حفظ ارزش ویژه برند 43
2-1-7) ابعاد ارزش ویژه برند 47
وفاداری به برند 47
آگاهی از برند 48
کیفیت ادراک شده 49
تداعی برند 50
2-1-8) مزایای ارزش ویژه برند 51
مزایای ارزش ویژه برند برای شرکت 51
2-1-9) عوامل موثر بر ارزش ویژه برند 55
2-1-10) مدل های ارزش ویژه برند 56
مدل ارزش ویژه برند آکر 57
شکل 2-3-1) مدل دانش برند کلر 60
شکل 2-3-2) مدل ارزش ویژه برند آکر 62
شکل 2-3-3) ابعاد ارزش ویژه برند مدل آکر 64
نمودار 2-3-1) تشریح مدل ارزش ویژه برند آکر 65
مدل ارزش ویژه برند یو و همکاران 66
شکل 2-3-4) مدل ارزش ویژه برند یو و همکاران 66
هرم ارزش ویژه برند مشتری محور کلر 67
شکل 2-3-5) هرم ارزش ویژه برند کلر 68
2-1-11) آمیخته ی بازاریابی و ارزش ویژه برند 69

بخش دوم:فعالیتهای ترفیع 72

2-2-1) تعریف ترفیع 73
تبلیغات 75
روابط عمومی 76
فروش شخصی 77
بازاریابی مستقیم 77
2-2-1-1) شیوه های نوین ترفیع 78
ارتباطات شفاهی 78
بازاریابی پارتیزانی 79
بازاریابی الکترونیکی 80
بازاریابی از طریق تلفن همراه 80
بازاریابی ویروسی 80
جدول 2-1-1) جمع بندی شیوه های ترفیع 81
2-2-3) تعریف تبلیغات 83
تبلیغات مستقیم 87
2-2-3-1) تاریخچه تبلیغات در ایران وجهان 88
2) نشانه ها و تبلیغ روی دیوارها 90
3) جارچی های شهر 90
2-2-3-1-1) تاریخچه تبلیغات در ایران 91
2-2-3-2) جذابیت های تبلیغات 94
2-2-3-3) ابزار تبلیغات بازرگانی 98
2-2-3-5) ده فرمان تبلیغات 109
2-2-3-6) استفاده از تبلیغات در تلویزیون 111
2-2-3-7) استفاده از تبلیغات در رادیو 117
2-2-3-8) مزایا و معایب تبلیغات بازرگانی 117
2-2-3-9) تاثیر تبلیغات بر متغیرهای اقتصادی 119
2-2-3-10) تاثیر تبلیغات بازرگانی بر رفتار مصرف کننده 120
2-2-4) فعالیت های پیشبرد فروش 122
2-2-4-1) انواع پیشبرد فروش مصرف کننده 124
2-2-4-2) اهداف پیشبرد فروش 124
2-2-4-3) مزایای پیشبرد فروش 125
2-2-4-4) ابزارهای پیشبرد فروش مصرف کننده 127
2-2-4-5) آینده ی پیشبرد فروش 133
 
بخش سوم:پیشینه تحقیق 135
 
فصل سوم:روش اجرای تحقیق 148
3-1) مقدمه 148
3-2) فرآیند اجرای تحقیق 150
3-3) روش اجرای تحقیق 150
3-4) جامعه آماری 151
3-5) روش نمونه گیری و برآورد حجم نمونه 152
3-6) روش گرد آوری داده ها و اطلاعات 153
3-7) ابزار گردآوری اطلاعات 153
3-8) روایی و پایایی ابزار اندازه گیری 155
3-8-2) پایایی 156
جدول شماره 3-2)  درصدآلفای کرونباخ 158
3-9) روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات 159
 
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها 160
4-1) مقدمه 161
4-2) توصیف متغیر های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان 162
جدول4-1) توصیف جنسیت پاسخ دهندگان 162
نمودار4-1) نمودار دایره ای جنسیت پاسخ دهندگان 162
با توجّه به جدول و نمودار 4-1 مشاهده می شود که جنسیت 5/31 درصد از پاسخ دهندگان زن و 5/68 درصد نیز مرد می باشند. 162
جدول4-2) سن پاسخ دهندگان 163
4-3) توصیف متغیر های تحقیق 165
نمودار4-4) هیستوگرام  متغیر تبلیغات بازرگانی 165
جدول4-5) توصیف متغیر فعالیت های پیشبرد فروش 166
نمودار4-5) هیستوگرام  متغیر فعالیت های پیشبرد فروش 166
جدول4-6) توصیف متغیر ارزش ویژه برند 168
نمودار4-6) هیستوگرام  متغیر ارزش ویژه برند 168
توصیف متغیر آگاهی از برند 170
نمودار4-7) هیستوگرام  متغیر آگاهی از برند 170
جدول4-8) توصیف متغیر کیفیت ادراک شده 171
نمودار4-8) هیستوگرام  متغیر کیفیت ادراک شده 171
توصیف متغیر وفاداری به برند 173
جدول4-10) توصیف متغیر وفاداری به برند 173
نمودار4-10) هیستوگرام  متغیر وفاداری به برند 173
4-4)  آزمون فرضیات تحقیق 174
جدول 4-  11) آزمون رگرسیون بین تبلیغات تجاری و ارزش ویژه برند 174
جدول4-  12 ) آزمون رگرسیون بین فعالیت های پیشبرد فروش و ارزش ویژه برند 175
فرضیه های فرعی 177
1-1) ادراک مشتریان از تبلیغات تجاری شرکت بر آگاهی از برند تاثیر دارد. 177
جدول4-  13 ) آزمون رگرسیون بین تبلیغات تجاری و آگاهی از برند 177
1-2) ادراک مشتریان از تبلیغات تجاری شرکت بر کیفیت درک شده تاثیر دارد. 179
جدول4-  14 ) آزمون رگرسیون بین تبلیغات تجاری و کیفیت ادراک شده 179
1-3) ادراک مشتریان از تبلیغات تجاری شرکت بر تداعی های برند تاثیر دارد. 181
1-4) ادراک مشتریان از تبلیغات تجاری شرکت بر وفاداری برند تاثیر دارد. 183
جدول4-  16 ) آزمون رگرسیون بین تبلیغات تجاری و وفاداری به برند 183
جدول4-  17 ) آزمون رگرسیون بین فعالیت های پیشبرد فروش و آگاهی از برند 185
2-2) ادراک مشتریان از فعالیتهای پیشبرد فروش شرکت بر کیفیت درک شده تاثیر دارد. 186
جدول4-  18 ) آزمون رگرسیون بین فعالیت های پیشبرد فروش و کیفیت درک شده 186
2-3) ادراک مشتریان از فعالیتهای پیشبرد فروش شرکت بر تداعی های برند تاثیر دارد. 188
جدول4-  19 ) آزمون رگرسیون بین فعالیت های پیشبرد فروش و تداعی های برند 188
2-4) ادراک مشتریان از فعالیتهای پیشبرد فروش شرکت بر وفاداری به برند تاثیر دارد. 190
جدول4-  20 ) آزمون رگرسیون بین فعالیت های پیشبرد فروش و وفاداری به برند 190
 
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات 191
5-1) مقدمه 192
5-2) خلاصه تحقیق 192
5-3) نتایج آمار توصیفی 194
ب) توصیف متغیرهای تحقیق: 195
5-4) نتایج حاصل از آمار استنباطی 197
5-5) مقایسه نتایج حاصل از آزمون فرضیات با مطالعات انجام شده 199
5-7) پیشنهادات مبتنی بر یافته های تحقیق 200
5-7-1) پیشنهادات درخصوص فرضیه اصلی اول (تبلیغات تجاری) 200
5-9) محدودیت های تحقیق 207
 
فهرست منابع و مآخذ: 210
منابع لاتین: 216
پیوست 228
پیوست شماره 2: خروجی های نرم افزار 232
پیوست شماره 3: خلاصه وضعیت 245
 
 
 

توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری CBT برای اختلالات جنسی

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری CBT برای اختلالات جنسی

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری CBT برای اختلالات جنسی در 23 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش


مشخصات فایل
تعداد صفحات23
حجم48 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپکیج های درمانی روانشناسی

توضیحات کامل

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری CBT در 23 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحات ابتدائی

آماده شده در 13 جلسه درمانی

بصورت آموزش گروهی و فردی و دارای توضیحات کامل هر جلسه

23 صفحه ورد (22 صفحه مطلب و 1 صفحه منابع)

قابل ویرایش با فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

 

توجه : متن جلسات داخل فایل دقیقا به همین شکلی است که در توضیحات پایین آمده است. چنانچه اینجا شرح خاصی برای جلسه نمیبینید، داخل فایل نیز به همین صورت است. چنانچه شرح جلسه اینجا آورده شده باشد، یعنی فایل دریافتی نیز حاوی شرح جلسات است.

 

فهرست مطالب


جلسه اول: ایجاد ارتباط اولیه،  بیان اهداف،روش کار و بررسی مشکلات موجود در بین زوجین،  تعامل و تعیین هدف

جلسه دوم

جلسه سوم: آموزش مهارت تحلیل رفتار  (C- A - B ) شناسایی افکار غیر منطقی راجع به مسایل جنسی و تاثیر آن ها بر مشکل موجود

جلسه چهارم: آموزش حل مسئله

جلسه پنجم: ارائه اطلاعات در مورد مسایل جنسی

جلسه ششم: آموزش مهارتهای مقابله ای بین فردی و مهارت های اجتماعی مطلوب،  بهبود ارتباط به صورت کلی و به صورت خاص

جلسه هفتم: آموزش مثبت نگری نسبت به مسایل جنسی و کشف نقاط قوت وبحث گروهی وارائه فعالی تهای تکمیلی.

جلسه هشتم: بازسازی شناختی از طریق جایگزینی افکار منطقی به جای افکار غیر منطقی بحث گروهی وارائه فعالیت های تکمیلی.

جلسه نهم: اصلاح تحریف های شناختی و تکنیک های شناختی کنترل خود

جلسه دهم: آموزش مهارت های ارتباطی وبحث گروهی وارائه فعالیت های تکمیلی.

جلسه یازدهم: آموزش ایمن سازی در برابر استرس و اضطراب ناشی از مشکل جنسی بحث گروهی و ارائه فعالیت های تکمیلی

جلسه دوازدهم: پیگیری مداخلات صورت گرفته و پرسش و پاسخ زوجین و درمانگر

جلسه سیزدهم: جمع بندی بازخوردها و بیان احساسات و بحث اختتامیه

 

نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد

 

جلسه اول: ایجاد ارتباط اولیه،  بیان اهداف،  روش کار و بررسی مشکلات موجود در بین زوجین،  تعامل و تعیین هدف.

مراحل اولین جلسه زوج درمانی به شرح زیر است:

1.مرحله آشنایی که همان سلام و استقبال و کمک به احساس راحتی زوجین است.

۲. طول مدت هر جلسه ۱ ساعت است.

٣. مرحله بیان مشکل که طی آن مشکل عنوان شده بررسی می شود. مشکل جنسی باید به صورت کاملا واضح بیان شود.

۴. مرحله تعامل که در آن زوجین به گفتگو با یکدیگر دعوت می شوند.

۵.مرحله تعیین هدف یعنی از زوجین خواسته می شود دقیق تغییرات مورد انتظار خود را تصریح کنند. جلسه با تعیین قرار جلسه بعدی با زوجین یا با یکی از زوجین خاتمه می یابد.

مرحله آشنایی زن وشوهر باید در تمام مراحل طول جلسه و خصوصا در مرحله آشنایی عملا شرکت کنند. زن و شوهر باید هرجا و هر طور که مایل هستند،  بنشینند. نشستن در جلسه نباید به گونه ای باشد که یکی بر دیگری برتری داشته باشد و حتی محل استقرار درمانگر نباید به گونه ای باشد که او را از دیگران جدا و متمایز و برتر جلوه دهد.نشست حلقوی مورد تأکید است.

درمانگر باید بعد از معرفی خود،  با هریک از زوجین صحبت کند و با آن ها آشنا شود. آنچه مهم است پی بردن به عکس العمل پاسخ زن وشوهر برای مشخص شدن وضعی است که همه آن ها در آن دخیل و مهم اند. اگر یکی پیش از وقت شروع به صحبت درباره مشکل کرد،  درمانگر باید او را متوقف کند تا این که مختصر آشنایی با هر یک از زوجین خانواده حاصل شود. مشاوره باید فضایی ایجاد کند که زوجین بتوانند به راحتی راجع به مسایل جنسی صحبت کنند.

مرحله طرح مشکل:

جلسه تا اینجا برخورد اجتماعی با زن وشوهر است که می تواند کاملا خلاصه باشد و حتی چند دقیقه طول بکشد.درمانگر از زن وشوهر می خواهد که به صورت انفرادی نظر خود را به طور مستقیم درباره مشکل یا مشکلات جنسی خود بگویند. بهتر است درمانگر با زن وشوهر برخورد یکسانی داشته باشد و طوری وانمود کند که انتخاب اولین شخص مورد خطاب تصادفی بوده است،  ارائه راه حل برای مشکل آسان تر خواهد بود. در این مرحله درمانگر باید آشکارا بر مشکل یا مشکلات جنسی مطرح شده توسط زوج تمرکز یابد. او هنگام گوش دادن به مشکل نباید هیچ تعبیر و تفسیری بنماید که باعث شود گوینده مشکل را به گونه متفاوتی ببیند.همچنین نباید در این مرحله اندرزی بدهد،  حتی اگر از او درخواست شود. درمانگر فقط به دقت به مشکلات مطرح شده گوش کرده و سعی می کند مشکل یا مشکلات زوج را در ذهن خود نگاه دارد و بدون اینکه عکس العملی نشان دهد. چون زوجین ممکن است در بیان مشکلات جنسی خود دچار شرم شوند و در ابتدا مشکل را به صورت دیگر بیان کنند،  مشاور باید با ایجاد فضایی کاملا امن واستفاده از فنون مناسب مشکل واقعی زوجین را شناسایی کند. گاهی اوقات ممکن است مشکل جنسی مطرح شده ریشه روان شناختی نداشته باشد در این صورت مشاور باید مراجع را به صورت صحیح به متخصص مربوط ارجاع دهد.

مرحله تعامل:

پرسش راجع به مشکل دو مرحله دارد مرحله اول کسب نظر زوج است. مرحله دوم آن است که زوج را به گفتگوی متقابل راجع به مشکل یا مشکلات مشترک خود بکشانیم و مثلا از آن ها بخواهیم در مورد ریشه ها و علل تعارضات خود با یکدیگر گفتگو کرده و سعی کنند راه حل های عملی و منطقی برای حل این مشکل پیدا کنند.در اینجا سعی می شود که افراد را به شنیدن سخنان یکدیگر و نیز توجه به راه حل های ارائه شده، ترغیب نمود. در بسیاری از موارد مشکل جنسی به علت عدم صحبت راجع به این مسایل در بین زوجین به وجود می آید و مشاور میتواند با ایجاد فضایی که در آن زوجین بتوانند راجع به مسایل جنسی به راحتی صحبت کنند بسیاری از مشکلات را حل نماید.

مرحله تعیین هدف و تغییرات مطلوب:

بسیاری از مشکلات جنسی زوج پس از روبرو شدن آن ها با یکدیگر به وضوح روشن می شود. این کار به زن وشوهر کمک می کند که روی موارد مهم تمرکز کنند تا در مجموع خطوط اصلی اهداف درمان زوجی مشخص شود.گاه یکی از زوجین مشکلی را بیان می کند که واقعا مشکل نیست،  اما او به دلیل نداشتن آگاهی واطلاعات مناسب راجع به مسایل جنسی فکر می کند که مشکل است. لذا درمانگر ناچار است به عوض کار درمانگری به معنای متداول آن صرفا نقش یک ناصح عاقل را بازی کند و این نیازمند این می باشد که مشاور از مسایل جنسی کاملا آگاهی داشته باشد. پس از تعیین اهداف می توان اولین جلسه را با قرار جلسه بعد خاتمه داد. بسیاری از مشکلات جنسی ریشه در رابطه کلی زوجین دارد،  بنابراین درمان باید به صورت زوجی انجام شود. حتی اگر مشکل از یکی از زوجین باشد،  کمک زوج دیگر برای درمان الزامی است چون رابطه جنسی یک رابطه دوطرفه است. برای شناسایی اختلالات جنسی باید از پرسشنامه های موجود استفاده کرد. برای بیشتر اختلالات پرسشنامه های مجزایی وجود دارد.

 

چرا اعتماد به ما ؟

وبسایتی که هم اکنون در آن قرار دارید زیر مجموعه سایت آفمَس به نشانی (ofmas.ir) می باشد و شما را به فروشگاه فایل آفمَس برای خرید انتقال می دهد. فروشگاه آفمَس دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد که در صفحه اصلی این سایت قابل مشاهده است .


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری برای افسردگی

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری برای افسردگی

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری برای افسردگی در 59 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش


مشخصات فایل
تعداد صفحات59
حجم82 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپکیج های درمانی روانشناسی

توضیحات کامل

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری برای افسردگی در 59 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحات ابتدائی

آماده شده در 6 جلسه درمانی

بصورت آموزش گروهی و فردی و دارای توضیحات کامل هر جلسه

59 صفحه ورد (58 صفحه مطلب و 1 صفحه منابع)

قابل ویرایش با فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

 

توجه : متن جلسات داخل فایل دقیقا به همین شکلی است که در توضیحات پایین آمده است. چنانچه اینجا شرح خاصی برای جلسه نمیبینید، داخل فایل نیز به همین صورت است. چنانچه شرح جلسه اینجا آورده شده باشد، یعنی فایل دریافتی نیز حاوی شرح جلسات است.

 

فهرست مطالب


جلسه اول - ایجاد ارتباط و آموزش بیمار

جلسه دوم - فعال سازی بیمار

جلسه سوم - بازسازی شناختی (۱)

جلسه چهارم- بازسازی شناختی (۲)

جلسه پنجم - حل مساله

جلسه ششم پیشگیری از عود

کاربرگ فعال سازی رفتار

کاربرگ جدول فعالیت های روزانه

کاربرگ سوالاتی برای به چالش کشیدن افکار منفی

کاربرگ ثبت افکار

کار برگ به چالش کشیدن افکار منفی

کار برگ حل مساله

کار برگ پیشگیری از عود

کار برگ مدیریت بحران

برگه اطلاعات پیشگیری از عود

منبع

 

نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد

جلسه اول - ایجاد ارتباط و آموزش بیمار

اهداف جلسه:

1- برقراری ارتباط درمانی

۲. ارزیابی شدت افسردگی

3. آموزش بیمار در مورد ماهیت افسردگی و درمان های موجود

۴. توصیف درمان و قرداد درمانی

وسایل مورد نیاز:

1- راهنمای مداخله مختصر برای افسردگی

۲. تست افسردگی بک

مروری بر جلسه

جلسه مقدماتی اختصاص به ایجاد ارتباط درمانی، ارزیابی و آموزش بیمار و توضیح درمان و قراداد درمانی دارد. مراجعه به مرکز درمان، قدم بزرگی است که مراجع برای بهبود برداشته و شما باید هر کار ممکن را برای ایجاد ارتباط درمانی و تسهیل ادامه درمان انجام دهید. بنابر این تمرکز جلسه باید روی برقراری این ارتباط و نیز ارائه اطلاعات ضروری در مورد افسردگی باشد.


    ایجاد ارتباط درمانی

یکی از عوامل موثر در موفقیت درمان به ارتباط درمانگر با مراجع برمی گردد. ایجاد چنین ارتباطی یک حادثه نیست بلکه فرایندی است که قاعدتا از اولین جلسه آشنایی بیمار با درمانگر شروع می شود. گوش دادن، همدلی و درک موقعیت زندگی بیمار از نگاه وی و قضاوتی نبودن در ایجاد چنین ارتباطی نقش اساسی را ایفا می کند. در واقع شما باید از تمامی مهارت های مشاورهای خود بویژه همدلی، ایجاد امید، پذیرش غیرقضاوتی و انعطاف پذیری برای ایجاد چنین ارتباطی استفاده کنید. جلسه اول ممکن است برای بسیاری از مراجعان، اولین تجربه درمانی آن ها باشد و احساس دوگانه ای در مورد درمان داشته باشند. در هر حال، جلسه اولیه یکی از مهمترین بخش های فرایند درمانی است و می تواند نقش مهمی در ادامه درمان داشته باشد. برخی افراد هم ممکن است در گذشته تجربه های ناخوشایندی داشته باشند. شما باید به این احساسات توجه داشته و هر کاری را که می توانید انجام دهید تا اولین جلسه، تجربه مثبتی برای مراجع باشد.

برای این منظور می توانید پس از معرفی خود، در مورد تصمیم بیمار برای آمدن به جلسه درمان بازخورد مثبت بدهید: " من... هستم و امیدوارم بتوانم به شما برای حل مشکلاتی که به خاطر آن به این مرکز آمدید، کمک کنم. فکر می کنم بهتر است جلسه را با این سوال شروع کنیم که چی شد که به اینجا آمدید؟ " " خوشحالم که تصمیم گرفتید به اینجا بیاید، تصمیم گیری و آمدن به جلسات درمان وقتی افسرده هستیم ممکن است کار سختی باشد و شما با این کار، یک قدم بزرگ را به سوی بهبودی برداشته اید ".

۲. ارزیابی مشکل و شدت آن

در ادامه، پس از اشاره به منبع و دلیل ارجاع، توضیح دهید برای اینکه بهتر متوجه مشکلات بیمار شوید، ترجیح می دهید مشکل بیمار را از زبان خود وی بشنوید. این کار به شما فرصت می دهد که متوجه شوید بیمار چه نگاهی به بیماری خود دارد و علاوه براین می توانید اطلاعات مهمی را که در پرونده ارجاع ثبت نشده است، به دست آورید. البته مراقب باشید تاکید شما باید روی برقراری ارتباط و فهم بیمار باشد و با پرسیدن سوالات زیاد احساس مورد بازجویی قرار گرفتن را در بیمار ایجاد نکنید. برای این منظور تا جای ممکن از سوالات باز استفاده کنید و سوال در مورد حوزه های خصوصی برای مثال روابط جنسی یا مصرف مواد را به بعد موکول کنید. در ادامه، تست افسردگی بک را به بیمار بدهید و طبق دستور العمل از وی بخواهید تا به سوالات پاسخ دهد (پیوست را مشاهده کنید). تاکید کنید هدف از اجرای این آزمون آن است که بتوانید در انتهای کار میزان موفقیت درمان و رسیدن به اهداف درمانی را ارزیابی کنید.

٣. آموزش بیمار

آموزش بیمار در مورد ماهیت افسردگی و درمان های موجود بخش مهمی از مداخلات روانی اجتماعی برای هر بیماری است. این آموزش به بیمار کمک می کند تا علائم بیماری را به عنوان یک بخشی از بیماری ببیند که می تواند در مورد آن کاری انجام دهد. چنین نگرشی از یک طرف باعث می شود که علائم افسردگی را ناشی از ضعف یا نقص شخصیتی و یا تنبلی نبیند و از طرف دیگر نسبت به درمان آن امیدوار شود. امیدواری نسبت به درمان بویژه در افسردگی که احساس ناامیدی و درماندگی بخشی از تابلوی بالینی این بیماری است در ماندگاری در درمان و تبعیت درمانی نقش مهمی بازی می کند. مواردی که باید در آموزش روان شناختی بیمار مورد تاکید قرار گیرد در زیر آمده است:

توصیف علائم و نشانه های افسردگی و تفاوت آن با غمگینی برای بیمار توضیح دهید که همه ما مواقعی با یا بدون دلیل غمگین می شویم و ممکن است حوصله دیگران و یا انجام کارهای معمول خود را نداشته باشیم. معمولا این علائم خفیف بوده و موقتی و زودگذر است و بعد از چند روز از بین می رود. این احساس افسردگی است که با بیماری افسردگی فرق دارد.

 

چرا اعتماد به ما ؟

وبسایتی که هم اکنون در آن قرار دارید زیر مجموعه سایت آفمَس به نشانی (ofmas.ir) می باشد و شما را به فروشگاه فایل آفمَس برای خرید انتقال می دهد. فروشگاه آفمَس دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد که در صفحه اصلی این سایت قابل مشاهده است .


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری برای اختلال وسواس فکری عملی (OCD)

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری برای اختلال وسواس فکری عملی (OCD)

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری برای اختلال وسواس فکری عملی (OCD) در 43 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش


مشخصات فایل
تعداد صفحات43
حجم69 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپکیج های درمانی روانشناسی

توضیحات کامل

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری برای اختلال وسواس فکری عملی (OCD) در 43 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش 

 

توضیحات ابتدائی

آماده شده در 6 جلسه درمانی

بصورت آموزش گروهی و فردی و دارای توضیحات کامل هر جلسه

43  صفحه ورد (42 صفحه مطلب و 1 صفحه منابع)

قابل ویرایش با فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

 

توجه : متن جلسات داخل فایل دقیقا به همین شکلی است که در توضیحات پایین آمده است. چنانچه اینجا شرح خاصی برای جلسه نمیبینید، داخل فایل نیز به همین صورت است. چنانچه شرح جلسه اینجا آورده شده باشد، یعنی فایل دریافتی نیز حاوی شرح جلسات است.

 

فهرست مطالب

جلسه اول- ارزیابی و آموزش روانی

جلسه دوم - آموزش آرمیدگی

جلسه سوم - مواجهه و پیشگیری از پاسخ

جلسه چهارم - مواجهه و پیشگیری از پاسخ

جلسه پنجم - باز سازی شناختی

جلسه ششم- پیشگیری از عود

پیوست ها

اهداف و مداخلات درمانی در اختلال وسواس ذهنی – عملی

برگه اطلاعات علایم اختلال وسواس ذهنی - عملی

پرسشنامه وسواس ذهنی - عملی

برگه خودارزیابی وسواس ها و عادت های تکراری

برگه نتایج ارزیابی های انجام شده در اختلال وسواس ذهنی - عملی

برگه فهرست سلسله مراتبی وسواس های ذهنی

برگه فهرست سلسله مراتبی موقعیت های اضطراب آور /اجتنابی

برگه افکار خود آیند و مفروضه های ناسازگار در اختلال وسواسی - جبری

برگه دستورالعمل آرام آموزی

منبع

 

نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد

جلسه اول- ارزیابی و آموزش روانی

اهداف:

١. ارزیابی اختلال وسواسی جبری

۲. آموزش روانی

٣. ایجاد انگیزه

وسایل مورد نیاز:

۱. پرسشنامه وسواس ذهنی

۲. پرسشنامه وسواس عملی

٣. کاربرگ ارزیابی اختلال وسواسی- جبری

۴. برگه ی خود ارزیابی وسواس ها و عادت های تکراری

مروری بر جلسه

هدف این جلسه، برقراری ارتباط با مراجع، ارزیابی دقیق ماهیت وسواس ها و اجبارهای وی و ارائه اطلاعات اساسی در مورد ماهیت بیماری و پیش آگهی و درمان بیماری است. این اطلاعات به مراجع کمک خواهد کرد که درک درستی از بیماری خود به دست آورده و علاوه بر آن نسبت به بهبودی، امیدوار شود. علاوه بر این، در انتهای جلسه از تکنیک های افزایش انگیزه برای ایجاد و تقویت انگیزه مراجع برای حضور در جلسات و تبعیت درمانی استفاده می شود.

١. ارزیابی

اهداف ارزیابی شامل شناسایی وسواس ها، عادت های تکراری و موقعیت های اجتنابی، کشف انگیزه بیمار برای درمان و در نظر گرفتن سطح ناراحتی و مشکلات فعلی است. ابزار اولیه ی ارزیابی، مصاحبه ی بالینی است. طی ارزیابی بالینی لازم است افکار وسواسی، عادت های تکراری و موقعیت هایی که مراجع از آنها اجتناب می کند، روشن شوند. علاوه بر اخذ تاریخچه و رشد علایم، شیوه ای که علائم اختلال در عملکرد های روزانه ی مراجع تداخل ایجاد می کنند، نیز باید بررسی می شوند. مراجعان اغلب تمایلی به صحبت در مورد وسواس های خود ندارند. از آنجایی که افکار وسواسی برای آنها بسیار ناراحت کننده است ممکن است از این نکته واهمه داشته باشند که اگر افکار خود را آشکار کنند بستری شوند و یا محدودیت های دیگری برایشان ایجاد شود. بنابراین، عادی جلوه دادن افکار وسواسی به مراجع کمک خواهد کرد که احساس راحتی بیشتری کند و در مورد علائمش صحبت کند. چند مورد از تکنیک هایی می توانید برای این کار از آن استفاده کنید، در زیر آمده است:

۱) به مراجع بگویید اکثر افراد گاه به گاه افکاری دارند که بسیار ناخوشایند است.

۲) به مراجع اطمینان بدهید اگر در مورد افکارش صحبت کند، اتفاق بدی نخواهد افتاد

۳) چند نمونه از افکار وسواسی شایع را برای مراجع بگویید و از او سوال کنید آیا او هم این افکار را دارد ۴) به مراجع بگویید در اغلب موارد افکار وسواسی مغایر با اصول و ارزش ها با اعتقادات مذهبی افراد است و به همین دلیل افراد از داشتن آنها ناراحت هستند اما احتمال کمی وجود دارد که آنها بر اساس این افکار اقدامی انجام بدهند.

علاوه بر این، این موضوع را ارزیابی کنید که آیا مراجع تشخیص می دهد که افکار وسواسی اش تا حدود زیادی غیر واقعی است. همچنین از مراجع سوال کنید وقتی در موقعیتی قرار ندارد که ترس هایش فعال شود چه اندازه معتقد است که ترس هایش تبدیل به واقعیت خواهد شد. برای مثال: "وقتی در توالت عمومی نیستید، چقدر معتقد هستید که دست زدن به شیر دستشویی شما را مبتلا به وبا می کند؟".

اگر مراجع نمی تواند تشخیص دهد که برخی از ترس هایش اغراق آمیز هستند، این موضوع حاکی از وجود افکار بیش بها داده شده است. مراجعانی که دارای اینگونه افکار هستند عموما به مواجهه سازی و پاسخ پیشگیرانه جواب نمی دهند. در برخی از موارد، توصیه می شود پیش از ادامه ی درمان، باورهای مربوط به ترس های وسواسی از طریق تکنیک های شناختی کاهش یابند.

 

چرا اعتماد به ما ؟

وبسایتی که هم اکنون در آن قرار دارید زیر مجموعه سایت آفمَس به نشانی (ofmas.ir) می باشد و شما را به فروشگاه فایل آفمَس برای خرید انتقال می دهد. فروشگاه آفمَس دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد که در صفحه اصلی این سایت قابل مشاهده است .


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری برای اختلال اضطراب فراگیر (منتشر)

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری برای اختلال اضطراب فراگیر (منتشر)

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری برای اختلال اضطراب فراگیر (منتشر) در 70 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش


مشخصات فایل
تعداد صفحات70
حجم135 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdoc
دسته بندیپکیج های درمانی روانشناسی

توضیحات کامل

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری برای اختلال اضطراب فراگیر (منتشر) در 70 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش 

 

توضیحات ابتدائی

آماده شده در 6 جلسه درمانی

بصورت آموزش گروهی و فردی و دارای توضیحات کامل هر جلسه

70 صفحه ورد (69 صفحه مطلب و 1 صفحه منابع)

قابل ویرایش با فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

 

توجه : متن جلسات داخل فایل دقیقا به همین شکلی است که در توضیحات پایین آمده است. چنانچه اینجا شرح خاصی برای جلسه نمیبینید، داخل فایل نیز به همین صورت است. چنانچه شرح جلسه اینجا آورده شده باشد، یعنی فایل دریافتی نیز حاوی شرح جلسات است.

 

فهرست مطالب

جلسه اول- ارزیابی و آموزش روانی

جلسه دوم - آموزش آرمیدگی

جلسه سوم – حساسیت زدایی

جلسه چهارم - مدیریت نگرانی (1)

جلسه پنجم – مدیریت نگرانی (۲)

جلسه ششم - کاهش استرس و حل مساله

پیوست ها

اهداف درمانی و مداخلات مربوط در اختلال اضطراب فراگیر

برگه علایم بارز در اختلال اضطراب فراگیر

کار برگ فهرست علایم اضطراب

کار برگ ارزیابی اختلال اضطرابی فراگیر

کار برگ سلسله مراتب موقعیت های اضطراب اور

کاربرگ مواجهه با موقعیت های اجتنابی

کار برگ " اگر نگران هستید، سوالات زیر را از خود بپرسید "

برگه ی ثبت نگرانی

 

نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد

جلسه اول- ارزیابی و آموزش روانی

اهداف:

١. ارزیابی اختلال اضطراب فراگیر

۲. آموزش روانی

وسایل مورد نیاز:

1. برگه علائم بارز اختلال اضطراب فراگیر

۲. فهرست علائم اضطراب

3. کار برگ اریابی اختلال اضطراب فراگیر

مروری بر جلسه

هدف این جلسه ارزیابی دقیق شرایط بیمار و نیز آموزش روان شناختی وی می باشد. به این منظور باید ابتدا از طریق یک مصاحبه بالینی مختصر اطلاعات نسبتا کاملی را در مورد ماهیت اضطراب و نگرانی وی به دست آورید و سپس با استفاده از ابزار فهرست علائم اضطراب، سطح پایه اضطراب او را به دست آورید تا با استفاده از آن بتوانید میزان پیشرفت بیمار را در طی درمان ارزیابی کنید. در قسمت دوم، در مورد ماهیت بیماری و علل و درمان آن، اطلاعات لازم را به بیمار بدهید و یک کپی از این اطلاعات را نیز در اختیار وی قرار دهید.

۱. ارزیابی

جلسه را با یک مصاحبه مختصر در مورد علائم، طول مدت بیماری و اقداماتی که برای درمان آن انجام داده، شروع کنید و سپس در مورد سایر جنبه ها مانند تاریخچه فردی مراجع استفاده از مواد، دوره های اضطرابی گذشته) اطلاعات به دست آورید. برگه علائم بارز در اضطراب فراگیر چار چوبی را برای ارزیابی GAD در اختیار شما قرار می دهد (پیوست را مشاهده کنید). سپس فهرست علائم اضطراب را به بیمار بدهید و از او بخواهید آن را تکمیل کند. این فهرست نه تنها علایم GAD را پوشش می دهد بلکه علایم اختلالات اضطرابی دیگر (نظیر نفس نفس زدن، سرگیجه، ضربان شدید قلب) را نیز ارزیابی می کند. اگر اینگونه علایم نیز ثبت شد، لازم است به احتمال وجود سایر اختلالات اضطرابی نیز توجه داشته باشید. نمرات بین ۵ تا ۱۱ دال بر اضطراب خفیف، ۱۱تا ۱۵، اضطراب متوسط و ۱۶ یا بالاتر اضطراب بالینی قابل ملاحظه است. کاربرگ ارزیابی اختلال اضطراب فراگیر که در پیوست آمده است، راهنمای خوبی برای جمع آوری و ثبت این اطلاعات است.

۲. آموزش بیمار

در این قسمت از جلسه باید اطلاعات اساسی در مورد GAD را در اختیار بیمار قرار دهید و برای وی توضیح دهید GAD یک اختلال اضطرابی است. این اختلال بدین معنی است که مراجع در رابطه با مجموعه ای از موقعیت ها نگران شده و ممکن است تنش عضلانی، بی خوابی، برانگیختگی فیزیولوژیک، خستگی و دیگر علایم را تجربه کند. علاوه بر این افسردگی و دیگر اختلال های اضطرابی نیز محتمل است. همچنین باید تاکید کنید هرکسی "برخی از مواقع نگران می شود، ولی گاهی این نگرانی می تواند سودمند بوده و یا برعکس فایده ای نداشته و اضطراب بی جاصلی را سبب شود.

علاوه بر توضیحات فوق، به روش های درمانی نیز اشاره کنید و در آن به صورت مختصر روش هایی نظیر آرمیدگی، مدیریت استرس، افزایش توان فردی در موقعیت های بین فردی، ارزیابی افکار در رابطه با موضوعاتی که او را نگران کرده و دیگر تکنیک های خود یاری را که مراجع می تواند از آن ها استفاده کند، توضیح دهید. بهتر است این قسمت را کپی بگیرید و به بیمار بدهید.

• اختلال اضطراب فراگیر چیست؟

همه ی ما برخی از مواقع نگران می شویم. نگران موضوعاتی که شاید اتفاق بیفتند. ولی کسانی که اختلال اضطراب فراگیر دارند علایم این اختلال در زندگی طبیعی آن ها تداخل ایجاد می کند. این علائم شامل بیقراری، خستگی، دشواری در تمرکز، تحریک پذیری، تنش عضلانی و یا بی خوابی است. علاوه براین، این افراد در مورد موضوعات مختلفی نظیر سلامتی، مسائل مالی، طرد شدن توسط دیگران و عملکرد خود نگران هستند و می دانند که کنترل نگرانی برایشان دشوار است. بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال احساس می کنند نگرانی شان خارج از کنترل است و این نگرانی آن ها را دیوانه یا مریض خواهد کرد.

شیوع این اختلال ۷ درصد است یعنی حدود هفت درصد از جمعیت کلی از اختلال اضطراب فراگیر رنج می برند. زنان دو برابر مردان به این اختلال مبتلا هستند. اختلال اضطراب فراگیر، اختلال مزمنی است. بسیاری از افراد مبتلا می گویند تمام عمرشان نگران بوده اند. افراد زیادی نیز علاوه بر این مشکل، مسائل دیگری مثل فوبیا، افسردگی و مسائل ارتباطی نیز دارند. برخی از آن ها ممکن است از دیگران اجتناب کنند چون از طرد شدن توسط دیگران یا وابسته شدن به دیگران می ترسند.

• دلایل اختلال اضطراب فراگیر چیست؟

این اختلال حاصل تعامل عوامل مختلف زیستی و روانی اجتماعی است. یکی از علل بروز این اختلال، ژنتیک است. علاوه براین کسانی که ویژگی هایی مثل عصبی بودن، افسردگی، ناتوانی در تحمل ناکامی و تمایل به اجتناب از موقعیت ها را نشان می دهند بیشتر احتمال دارد به این اختلال مبتلا شوند. استرس های زندگی مانند تعارض های بین فردی، تغییر در کار و مسوولیت های واگذار شده نیز در بروز این اختلال نقش دارد. علاوه براین ممکن است این افراد در حل مسایل روزانه خود و همچنین تعارض ها و اختلافات بین فردی به اندازه ی کافی مهارت نداشته باشند و به همین دلیل در مواجهه با هر مشکلی دچار اضطراب می شوند.

• درمان اختلال اضطراب فراگیر

برای این اختلال دو رویکرد درمانی اصلی یعنی دارو درمانی و روان درمانی وجود دارد. بسیاری از افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر از استفاده از دارو نتیجه خوبی می گیرند. مصرف دارو می تواند احساس اضطراب و نگرانی را کاهش دهد. ارزش مصرف دارو در این است که به سرعت احساس اضطراب را کاهش می دهد. علاوه براین، روان درمانی بویژه درمان های شناختی رفتاری، اثربخشی قابل ملاحظه ای در کاهش علائم این اختلال دارد.

• درمان شناختی-رفتاری چگونه به درمان اختلال اضطراب فراگیر کمک می کند؟

درمان شناختی-رفتاری که در این جلسات از آن استفاده می شود، به شما کمک می کند تا نگرانی های مفید را از نگرانی های مضر تشخیص دهید و پس از آن از نگرانی های خود دست برداشته و آن ها را به تعویق بیندازید. علاوه براین، یاد می گیرید چگونه بر اجتناب خود از انجام فعالیت هایی که شما را نگران می کند، غلبه کنید. همچنین در این رویکرد، روش هایی مثل آرمیدگی عضلانی، تمرین های تنفسی، مدیریت زمان و درمان بی خوابی به شما آموزش داده می شود تا سطح کلی برانگیختگی کاهش پیدا کند. کار دیگری که در این جلسات انجام می شود شناسایی شیوه تفکر اشتباهی است که موجب نگرانی بیش از حد می شود. وقتی این اشتباهات شناسایی شد، یاد خواهید گرفت که چطور آن ها را به چالش بکشید و افکار درست تری را جایگزین آن ها کنید. در خاتمه، از آنجایی که ممکن است طی روز نگران باشید، به شما تکنیکی آموزش داده می شود تا با استفاده از آن نگرانی های خود را محدود به زمان نگرانی کنید. (همچنین می تواید مطالعه کتاب از حال بد به حال خوب نوشته برنز و ترجمه قرچه داغی را نیز توصیه کنید)

• از شما به عنوان یک مراجع چه انتظاری می رود؟

از آنجایی که شما در طی زندگی خود دائما نگران بوده اید، ممکن است خیلی نسبت به درمان خوش گمان نباشید. واقعیت این است که شما یک شبه بهبود نخواهید یافت. شما باید مرتب در جلسات شرکت کنید و روی نگرانی و اضطراب خود، کار کنید تا بتدریج علائم کاهش پیدا کند. در طی این جلسات به شما کمک می شود تا با روش های مختلف، نگرانی های خود را مدیریت کرده و دیدگاه واقعی تری نسبت به مسائل پیدا کنید. در این جلسات به شما روش های آرام سازی، مهارت حل مساله و مهارت شناسایی و به چالش کشیدن افکار منفی آموزش داده می شود که همه با هم باعث کاهش قابل ملاحظه ای در اضطراب و نگرانی شما خواهد شد.

در انتها از آنجایی که مراجعان مضطرب اغلب خواستار رفع فوری و کامل احساسات منفی خود هستند، به گونه ای که انگار متوقع اند درمانگر با خواندن ورد معروف "کوتی - موتی کلکوتی!" آن ها را درمان کند، برای وی توضیح دهید" اضطراب یک مسأله طولانی مدت است، بنابراین درمان آن وقت و تلاش می طلبد؛ با توجه به این که شما مدت های طولانی است که به شیوه خاصی فکر، احساس و رفتار می کنید، و در واقع برایتان به شکل یک عادت در آمده است، تغییر یک شبه ی آن غیر ممکن است. اگر بیمار همچنان در این جلسه و یا جلسه بعد خواستار تغییرات فوری است، می توانید سود و زیان های درخواست نتایج فوری را ارزیابی کنید؛ از وی سوال کنید اگر آن نتایج فوری عاید نشود چه اتفاقی خواهد افتاد و اگر آن نتایج بتدریج عاید شود چه اتفاقی خواهد افتاد؛ و در نهایت توضیح دهید که چگونه درخواست نتایج فوری، در واقع می تواند آسیب پذیری بیشتری به اضطراب را ایجاد کند و منجر به احساس ناامیدی شود.

٣. تکلیف منزل

از بیمار بخواهید در فواصل بین جلسات، در یک دفتر ثبت روزانه نگرانی و اضطراب، مهمترین نگرانی هایی را که در هر روز تجربه کرده و میزان اضطراب خود را (۱ تا ۱۰۰ درجه بندی کرده و جلسه بعد همراه خود بیاورد.

 

چرا اعتماد به ما ؟

وبسایتی که هم اکنون در آن قرار دارید زیر مجموعه سایت آفمَس به نشانی (ofmas.ir) می باشد و شما را به فروشگاه فایل آفمَس برای خرید انتقال می دهد. فروشگاه آفمَس دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد که در صفحه اصلی این سایت قابل مشاهده است .


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود